شنبه 27 آوريل 2024 - 08 ارديبهشت 1403
تاریخچه بیماری پی کی یو
تاریخچه بیماری پی کی یو
پنج‌شنبه 26 فروردين 1395 - درک ما به طور چشمگیری در 70 سالی که از زمان کشف PKU سپری شده تغییر کرده است. جرویس اختلال متابولیک و کمبود آنزیم را اثبات کرد، و در حدود همان زمان، ارتباط بین کاهش مصرف فنیل آلانین و بهبود بیماری نشان داده شد.
تاریخچه PKU

PKU برای اولین بار توسط آزبورن فولینگ یکی از اولین پزشکان نروژی در اعمال روش های شیمیایی در مطالعه پزشکی، توصیف شده است. در سال 1934، مادری با دو کودک آسیب دیده خود به دکتر فولینگ مراجعه کرد تا مشخص کند که آیا بوی عجیب کپک ادرار کودکانش به اختلال و آسیب عقلانی آنها مرتبط می باشد. نمونه های ادرار برای تعدادی از مواد از جمله کتون مورد آزمایش قرار گرفتند. هنگامی که کتون وجود داشته باشد، با اضافه کردن کلرید فریک، ادرار معمولا به رنگ قرمز قهوه ای متمایل می شود، اما در این نمونه ادرار به رنگ سبز تیره متمایل شد. پس از تایید این که نتیجه غیر معمول به خاطر مصرف دارو نبوده و تکرار آزمایش به صورت یک روز در میان به مدت دو ماه، فولینگ با تجزیه و تحلیل شیمیایی دقیق تر مربوط به استخراج ارگانیک و تصفیه ترکیب بانی، و تعیین نقطه ذوب آن، تحقیقات خود را پیش برد. عناصر اساسی توسط احتراق اندازه گیری شد،  و یک فرمول تجربی C9H8O3 به دست آمد. اکسیداسیون خفیف از ماده خالص یک ترکیب با بوی بنزویک اسید تولید کرد. فولیک متوجه شد که آن ترکیب فنیل پیروویک اسید (phenylpyruvic acid) می باشد. هیچ تغییری در نقطه ذوب در اختلاط از ترکیب ناشناخته با فنیل پیروویک اسید وجود نداشت. این مسئله تایید می کرد که ترکیب اعجاب انگیز به راستی فنیل پیروویک اسید بود.

فولینگ پس از آن از تعدادی از نهادهای محلی نمونه ادرار درخواست کرد، او از 430 بیمار با  اختلال فکری نمونه گرفت  و با اضافه کردن کلرید فریک به نمونه ها نتیجه مشابهی در هشت نفر از آنها مشاهده کرد. همه این هشت نفر دارای رنگ ملایم پوست با اگزما، راه رفتن اسپاستیک و اختلال شدید فکری بودند. مطالعات خانواده از افراد مبتلا به کشف یک صفت اتوزومال مغلوب ارثی منجر شد. دکتر فولینگ یافته های خود را منتشر کرد و با توجه به  اختلال و آسیب عقلانی با توجه به ماده دفعی نام ‘imbecillitas phenylpyruvica’ را پیشنهاد کرد، که بعدها به فنیل کتونوریا تغییر نام داد.

درک ما به طور چشمگیری در 70 سالی که از زمان کشف PKU سپری شده تغییر کرده است. جرویس اختلال متابولیک و کمبود آنزیم را اثبات کرد، و در حدود همان زمان، ارتباط بین کاهش مصرف فنیل آلانین و بهبود بیماری نشان داده شد.

پزشک متخصص اطفال کانادایی رابرت گوتری، پس از تولد پسر پی کی یوی خود و خواهر زاده آسیب دیده اش، منافع پژوهشی خود را تغییر داد و آزمایش غربالگری برای PKU را توسعه داد. در اواخر دهه 1970، گروه های مختلفی شروع به بررسی اساس مولکولی PKU کردند. قابل توجه ترین پیشرفت اخیر در زمینه پی کی یو، تاسیس پایگاه کنسرسیوم تحلیل جهش PAH در سال 1996 می باشد. 

کشف PKU توسط دکتر Asbjørn Følling نقطه عطف مهمی در پزشکی بود. مدل PKU برای نشان دادن اینکه چگونه ناهنجاری های متابولیک می تواند اثرات عصب شناسی داشته باشد، و چگونگی درمان آن می تواند به طور چشمگیری بر آشکارسازی بالینی این اختلال تاثیر بگذارد، مورد استفاده قرار گرفت. توسعه تست غربالگری گوتری، و درمان های غذایی، به پیشگیری از اختلال و آسیب عقلانی کودکان مبتلا در سراسر جهان منجر شده است.  به علاوه، مدل PKU تا کنون به عنوان یک الگو برای روشن سازی بیش از 200 اختلال مادرزادی متابولیک دیگر استفاده شده است.

مترجم: اعظم رفیعی
منبع: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles